Lista problemów z praksją (planowanie motoryczne)
Czy dziecko…
- Sprawia wrażenie niezdarnego?
- Unika uczestnictwa w uprawianiu sportów lub zajęciach fizycznych?
- Ma kłopot z wymyśleniem nowych sposobów na zabawę lub nie wie, jak się bawić zabawkami?
- Zwykle wybiera taki sam schemat zabawy lub czynności?
- Ma problem z zaczęciem lub zakończeniem czynności?
- Ma trudności z uporządkowaniem biurka?
- Ma skłonności do wypadków, wpada na przedmioty lub się o nie potyka?
- Potrzebuje więcej czasu żeby się nauczyć sznurowania butów?
Rady dla rodziców!!!
Poniżej prezentujemy kilka sposobów na to, jak pomóc dziecku rozwinąć praksję (planowanie motoryczne).
- Czasami im bardziej dziecko stara się odnieść sukces w nowej aktywności, tym bardziej sprawia wrażenie niezdarnego i nieskoordynowanego i tym bardziej się frustruje. Staraj się przewidzieć takie sytuacje, wspieraj dziecko słownie i pomóż Muna początku.
- Podział czynności na mniejsze, prostsze i łatwiejsze kroki pozwoli twojemu dziecku poczuć się kompetentnym i uwierzyć w siebie.
- Wspinanie się w różnych kierunkach, na przykład zabawy na drabinkach lub budowa toru przeszkód, pomogą twojemu dziecku zrozumieć podstawy poruszania się w przestrzeni.
- Naśladowanie (takie jak „pociąg”) lub kopiowanie ruchów palców i rąk (takie jak „idzie kominiarz po drabinie”) pomogą dziecku zaplanować działania dzięki obserwacji i naśladowaniu rówieśników.
- Zachęcaj do zabaw, w których proste polecenia pozwalają zaplanować działania, takich jak „Pomidor”, co pomoże dziecku w planowaniu działań bez wskazówek wizualnych.
- Pomóż dziecku rozwinąć umiejętności planowania serii czynności np. robienie kanapki, pakowanie prezentu.
- Zachęcaj dziecko do wynajdywania nowych zabaw z zabawkami i sprzętem, wypróbowania nowych pozycji i kierunków podczas wspinaczki i huśtania się.
Terapeuta może zlecić Twojemu dziecku inne ćwiczenia. Zapytaj go o radę w tej kwestii.